Friday 9 December 2011

Sepi Tak Berteman

Adam di syurga
Kemanakah Hawa?
Tak terasa
Kosong dalam jiwa menagih cinta
Bagai aku tanpa mu teman
Tak bisa bersendirian

Musa pun berdoa
Mengiringi perjuangan
Ya Allah
Jadikanlah dia teman dalam urusanku
Agar kami banyak bertasbih mengingati-Mu
Sesungguhnya Engkau Maha Tahu keadaan kami.....
(surah taha 20: 32-35)

Muhammad engkau menangis
Perginya Khadijah kasih sejati
Meneruskan hari-hari tahun bersedih
Mengingatkan aku
Tuhan sengaja menguji
Agar kita tak terlalu gembira dengan apa yang dimiliki
Bila nanti tiada lagi
Ingatlah Tuhan setiasa ada di sisi

Telah diilhamkan
Setiap kejadian itu berpasang-pasangan
Rumi tanpa lautan.....dunia kehausan
Rimba tanpa hijau.....musnahlah kedamaian
Langit tanpa awan......tidak turun hujan
Aku tanpa teman.......srpi keseorangan

Telah dicipta
Manusia untuk saling berkenal-kenalan
Putih atau hitam.......aku cari keikhlasan
Molek atau jelek.....rupa takwa yang utama
Benci atau cinta.......kita bersaudara
Aku atau kamu........semua memerlukan.

No comments:

Post a Comment